Witaminy w ciąży – jakie składniki odżywcze są ważne dla przyszłych mam?

W trakcie ciąży zapotrzebowanie na niektóre składniki w diecie wzrasta. Przejawia się to wyraźnym łaknieniem na niektóre, czasami dość dziwaczne, produkty spożywcze. To jednak całkowicie normalne – przyszła mama musi zapewnić odpowiednią gospodarkę mineralną i witaminową nie tylko sobie, ale także wzrastającemu w niej dziecku. Wśród szerokiej grupy składników odżywczych znajduje się kilka witamin, na które szczególnie musimy zwrócić uwagę w ciąży.

Witamina B9 czyli kwas foliowy

Witaminy z grupy B to bardzo istotne mikroskładniki dla kobiet w ciąży. Produkty bogate w kwas foliowy przyszła mama powinna przyjmować już około pół roku przed planowaną ciążą. Dlaczego? Ważne jest, by ustabilizować poziom witaminy B6 i B9 w swoim organizmie, by uniknąć przykrych dolegliwości, których ryzyko wzrasta w stanie błogosławionym. Przykładem jest chociażby anemia, na którą narażonych jest wiele kobiet w ciąży.

Dla samego płodu kwas foliowy jest czynnikiem, który wpływa na prawidłowy rozwój. Ma olbrzymie znaczenie dla kształtowania się cewy nerwowej i całego układu nerwowego, a także układu pokarmowego oraz narządów płciowych. Kwas foliowy reguluje poziom homocysteiny, której wysokie stężenie we wczesnej fazie rozwoju dziecka może być groźne, powodując np. choroby układu nerwowego lub zespół Downa.

Kwas foliowy występuje w wielu produktach spożywczych, np. warzywach (szpinak, sałata), orzechach, owocach cytrusowych, jajach, wątrobie czy serach. Powszechne jest także przyjmowanie przez kobiety w ciąży witamin z grupy B lub samego kwasu foliowego w formie suplementów diety. Należy pamiętać, że regularne uzupełnianie tego mikroskładnika na od 6 do 3 miesięcy przed zajściem w ciąże może ograniczyć aż o ok. 70% występowanie wielu groźnych wad wrodzonych.

Witamina B4 czyli cholina

Kompleks witamin z grupy B to jak widać skarbnica wartościowych składników odżywczych dla przyszłych mam. Cholina ma bardzo podobne działanie do kwasu foliowego i aktywnie wspomaga rozwój dziecka we wczesnej fazie płodu. Obserwacje naukowe potwierdzają fakt, że odpowiedni poziom choliny w diecie matek może przekładać się na lepszy rozwój układu nerwowego u dzieci, między innymi na zdolności zapamiętywania oraz zachowania społeczne.

Dodatkową zaletą witaminy B4 jest korzystne działanie na funkcjonowanie łożyska. W czasie ciąży cholina aktywnie wspiera transport mikroelementów. Cholina jest obecna w diecie bogatej w jaja kurze, mięso, kiełki, nasiona, orzechy oraz ryby. Witamina B4 dostępna jest również w postaci suplementu diety lub w formie wcześniej wspomnianego kompleksu witamin z grupy B.

Witamina D dla kobiet w ciąży

Witamina D3 jest szalenie ważnym mikroskładnikiem dla kobiet w ciąży, mimo że nie jest tak popularna w tym temacie, jak wyżej wspomniany kwas foliowy. Suplementacja witaminy D zapewnia bowiem prawidłową transkrypcję materiału genetycznego (przepisywanie informacji genetycznej). Dzieci z niedoborem witaminy D mogą wykazywać się łamliwością kości, krzywicą, a w przyszłości także skłonnością do chorób takich jak cukrzyca czy niektóre choroby autoimmunologiczne.

Polecamy suplementację witamin D+K jeszcze przed planowanym zajściem w ciąże (szacuje się, że nawet do 90% Polaków może mięć niedobory tej witaminy w swoim organizmie). W trakcie ciąży, po konsultacji z lekarzem, codzienną dawkę witaminy D można z powodzeniem podnieść, z myślą o rozwijającym się dziecku.

Inne witaminy dla kobiet w ciąży

Poza podium najważniejszych witamin dla przyszłych matek można wpisać dodatkowo witaminę C, która wzmacnia układ odpornościowy i poprawia wchłanianie się żelaza, a także inny silny antyoksydant, czyli witaminę E, która podobnie jak kwas foliowy i cholina, pozytywnie działa rozwój układu nerwowego u dziecka.