Co zawiera dużo witaminy C? Połącz zdrową dietę z suplementacją!

Witamina C, czyli popularny kwas askorbinowy, stał się w pewnym sensie uniwersalnym remedium na wszelkie dolegliwości. Mówi się, że witamina C zapobiega przeziębieniom, jest serum młodości, dodaje energii i wzmacnia organizm w codziennych wyzwaniach. Choć witamina C jest składnikiem odżywczym dosyć powszechnym w naturze, wciąż wielu z nas może czuć jej niedobory. Warto zatem połączyć zbilansowaną, zdrową dietę bogatą w witaminę C z efektywnymi suplementami. Przygotowaliśmy dla was kilka wskazówek jak zadbać o optymalny dla zdrowia poziom wit C!

Witamina C to nie tylko sprawdzony środek przeciw przeziębieniom. Postarajmy się nieco zdjąć z kwasu askorbinowego tę niesprawiedliwą łatkę. Jak się okazuje wit C to bardzo wszechstronny związek. Działa korzystnie na układ immunologiczny, jak również na serce oraz skórę. Witamina C bierze udział w produkcji kolagenu, dlatego bezpośrednio wpływa na zdrowy wygląd i elastyczną skórę.

Naturalne źródła witaminy C

Najlepszym sposobem na zachowanie korzystnego dla zdrowia poziomu wit C jest połączenie zbilansowanej diety z suplementacją. Powinniśmy zatem zadbać, by w naszym jadłospisie znalazły się bogate w kwas askorbinowy produkty. I tutaj kolejny raz zachęcamy do wyjścia poza stereotyp, jakoby jedyną słuszną skarbnicą witaminy C była cytryna, dodawana w okresie przesilenia do herbaty.

Produktami, które w 100 g zawierają największą dawkę witaminy C są pietruszka, papryka i brukselka. W ogóle dieta bogata w warzywa jest równoznaczna z solidną dzienną dawką wit C. Warto zatem serwować sobie dania ze szpinakiem czy kalafiorem, zaskakująco dużo tego mikroskładnika ma także kapusta. Jak widać to popularne i łatwo dostępne produkty spożywcze. W Internecie znajdziecie setki bardzo ciekawych potraw z ich wykorzystaniem.

Witamina C to także domena wielu owoców. Na szczycie listy znajduje się dzika róża, czarna porzeczka, truskawka oraz wszelakie cytrusy. Warto korzystać z owoców z polskich sadów, takich jak agrest, czerwona porzeczka, maliny, jabłka i gruszki – w każdym z nich zawarta jest porcja naturalnej witaminy C. Zbudowana w okresie letnim odporność z całą pewnością zaprocentuje w czasie jesienno-zimowej zachorowalności na wszelakiej maści przeziębienia i grypy.

Suplementy z witaminą C

Syntetyczna witamina C jest obecna w setkach tanich produktów na rynku. Trafimy na nią nie tylko w aptekach, ale także na stacjach benzynowych, lokalnych sklepach spożywczych czy marketach, gdzie można ją nabyć jako rozpuszczalną kapsułkę. Syntetyczna witamina C ma niską przyswajalność, co jest proporcjonalne do ceny, za jaką można dostać ją na polskim rynku. Wbrew opiniom nie jest to jednak produkt bezwartościowy czy nawet szkodliwy. Warto przyjmować wit C pod każdą postacią, w przypadku produktów syntetycznych trzeba mieć jednak świadomość, że przyswajalność jest bardzo niska i większość dawki trafiając do układu pokarmowego jest zwyczajnie przezeń usunięta.

Alternatywą jest liposomalna witamina C. To produkt, który zdecydowanie zaliczyć można do super efektywnych. Liposomalna wit C to skoncentrowana dawka kwasu askorbinowego rozpuszczona w tłuszczach, które do złudzenia przypominają budową struktury zewnętrzne komórek ludzkiego organizmu. Witamina C otoczona warstwą tłuszczów (liposomów) jest odporna na działanie kwasów trawiennych i łatwo przenika przez błony komórkowe, efektywnie odżywiając organizm. Efektywność liposomalnej witaminy C dochodzi do 90%. To najpewniejsza aktualnie forma kuracji z wit C.