Jod jako ważny pierwiastek w codziennej diecie

Do pierwiastków, które w dużym stopniu odpowiadają za poprawne funkcjonowanie naszego organizmu można zaliczyć jod. Co ciekawe, niebezpieczne skutki ma zarówno niedobór jodu jak i jego nadmiar. W Polsce od ponad dwóch dekad sól kuchenna obowiązkowo wzbogacana jest jodem, dzięki czemu zachorowalność na choroby związane z niedoborem jodu są znacząco niższe.

Większość z nas, słusznie zresztą, kojarzy jod z gruczołem tarczycy. W rzeczywistości to właśnie jod jest istotnym czynnikiem w produkcji hormonów odpowiedzialnych za właściwą pracę układu nerwowego i sercowo-naczyniowego. Hormony pełnią niebagatelną rolę w przemianach zachodzących w naszym organizmie, w tym najważniejszym także, czyli oddychaniu komórkowym. Niedobór i nadmiar jodu najczęściej obserwuje się właśnie poprzez tarczycę i występujące w niej hormony.

Niedobór jodu – objawy?

Komplikacje zdrowotne, związane z niedoborem jodu są bardzo rozległe i dotyczą wielu układów naszego organizmu. W pierwszej kolejności, niski poziom jodu będzie widoczny poprzez powiększoną tarczycę lub jej niedoczynność. Taki stan rzeczy bezpośrednio wpływa na ryzyko zachorowania na wiele chorób, w tym obrębie układu nerwowego lub pokarmowego. Wahania poziomu jodu mogą wynikać ze złej diety, wieku lub stanu fizycznego, lecz także może oznaczać problemy z którymś z kluczowych organów w naszym ciele, dlatego bardzo ważne jest szybkie zdiagnozowanie objawów i przeprowadzenie szeregu testów.

Jod w ciąży jest szalenie istotnym pierwiastkiem. Przyszłe mamy muszą zatem dbać o zróżnicowaną dietę lub suplementację diety, koniecznie jednak pod ścisłym dozorem swojego lekarza prowadzącego. Skrajne przypadki niedoboru jodu mogą nieodwracalnie wpłynąć na zdrowie płodu przede wszystkim na rozwój mózgu. Niedobór jodu może powodować poronienie i wady wrodzone.

W czym jest jod?

Naturalnie jod występuje w produktach pochodzenia morskiego. Jedzmy zatem ryby oraz owoce morza, na ile oczywiście pozwoli nam kieszeń, gdyż w wielu częściach Polski dostęp do świeżych ryb dobrego chowu oraz owoców morza jest niestety kiepski. Wśród ryb duża zawartość jodu odnotowana została w takich gatunkach jak halibut, dorsz oraz śledź bałtycki.

Wśród produktów bardziej powszechnych powinniśmy zwrócić uwagę na mleko i produkty mleczne. Znajdziemy w nich odpowiednie ilości do zapewnienia dziennego zapotrzebowania na jod. Oczywiście najprostszym sposobem na utrzymanie optymalnego poziomu jodu jest spożywanie jodowanej soli kuchennej, dostępnej w każdym polskim sklepie. Trzeba nam jednak przestrzec przed nadmiernym spożywaniem soli, które powszechnie uważane jest za niekorzystne, szczególnie dla układu sercowo-naczyniowego, powoduje wzrost ciśnienia tętniczego i ryzyko chorób wieńcowych z wiekiem.

W przypadkach niedoboru jodu lub chęci uzupełnienia go, na rynku znajdziemy sporo suplementów diety z jodem. Są to naturalne i bezpieczne preparaty, warto jednak zdawać sobie sprawę, że nadmiar jodu również potrafi być groźny. Na rynku znajdziemy preparaty z jodem o zawartości tego pierwiastka od 200 do ponad 300 mcg. Dawkę oraz częstotliwość suplementacji jodem powinien ustalić z nami nasz lekarz rodzinny.

Dobrym sposobem na utrzymanie optymalnego poziomu jodu jest stosowanie tzw. kompleksów witamin i minerałów. Jakościowe suplementy diety posiadają w jednej dawce 100% dziennego zapotrzebowania na jod i nawet jedna, skoncentrowana dawka zapewni nam takie ilości jodu, aby uniknąć powikłań zdrowotnych i utrzymać dobre samopoczucie.