Jaką rolę w zdrowym żywieniu pełni cynk?

Zastanawialiście się kiedyś dzięki czemu czujemy zapachy i smaki, które są przecież niczym innym jak chemicznym „kodem kreskowym” dla każdego człowieka? Za to i wiele innych istotnych zjawisk biochemicznych w naszym organizmie odpowiada cynk. To pierwiastek o szalonym znaczeniu przede wszystkim dla przemian metabolicznych białek, tłuszczy i cukrów. Cynk jest pierwiastkiem kluczowym dla funkcjonowania trzustki oraz prostaty, przez co znajdziemy go w większości suplementów diety dla mężczyzn.

Cynk – na co przyjmować?

Niedobory cynku odczujemy niemal natychmiastowo. Najlepiej dbać o zróżnicowaną dietę, bogatą w cynk, a jeśli nasz jadłospis nie zapewnia nam odpowiedniego poziomu cynku, warto zastosować suplementy diety. Cynk jest wartościowym sprzymierzeńcem w walce z cukrzycą i chorobami tarczycy. Kobiety cenią cynk jako składnik suplementów diety i kosmetyków poprawiających skórę, włosy i paznokcie. Jego zbawienny wpływ na stan skóry sprawia, że cynk jest podstawowym składnikiem maści i lekarstw na gojenie się ran czy zmiany trądzikowe. Suplementy diety z cynkiem polecane są osobom, które borykają się z depresją, stanami lękowymi czy schizofrenią.

Niedobór cynku – objawy ubogiej diety

Jak już wspomnieliśmy, cynk to kluczowy pierwiastek w przemianach biochemicznych w naszym organizmie. Jak poznać niedobory cynku? Pierwszy sygnał to ogólne osłabienie, apatia i brak apetytu, obniżona odporność, łamliwe i wypadające włosy – słowem, kiepskie samopoczucie. Czasami objawy te mylnie przypisuje się chwilowym przesileniom, nadmiarowi pracy czy problemom rodzinnym, choć wina leży u podstaw – w diecie ubogiej w cynk.

Najbardziej na brak cynku narażone są osoby, które nadużywają alkoholu oraz bardzo rozgraniczają przyjmowane pokarmy, np. wegetarianie i weganie. Często niedobór cynku zauważalny jest u osób, które nieodpowiedzialnie się odchudzają (zwyczajnie głodując się), a także u sportowców w długim trybie treningowym. Co ciekawe, niedobory cynku są czasem zauważalne u osób, które dostarczają do organizmu nadmiar cukru, np. spożywając zbyt dużo słodyczy. Eksperci od żywienia zgodnie twierdzą, że niedobory cynku są w naszym społeczeństwie powszechne ze względu na złe nawyki, nadużywanie alkoholu oraz wyjątkowo ubogą dietę.

W czym jest cynk?

Odpowiedź na pytanie, dlaczego niedobory cynku dotyczą coraz szerszej grupy ludzi leży w produktach, jakie są jego głównym źródłem. Cynk znajdziemy przede wszystkim w owocach morza. Jak nietrudno się domyślić, nie goszczą one regularnie na stołach Polaków. Alternatywą są wątroba, fasola, kasza i gorzka czekolada. Co ciekawe, cynk znajdujący się w produktach pochodzenia zwierzęcego jest lepiej przyswajalny niż ten pochodzenia roślinnego. To istotna wskazówka dla wegetarian i wegan, u których zauważa się niedobory cynku częściej. W ich przypadku pokarmów z dużą zawartością cynku musi być po prostu nieco więcej, można też skorzystać z suplementów diety.

Suplementy diety z cynkiem to najczęściej kompleksy pierwiastków i witamin przeznaczonych na lepsze samopoczucie i koncentrację, na urodę, a także na witalność dla mężczyzn. Dzienna dawka cynku powinna wynosić od 4 do 15 mg. Cena cynk (100 tabletek) na rynku może różnić się znacząco ze względu na różne jego postaci, co bezpośrednio przekłada się na inną przyswajalność. Skuteczny preparat z cynkiem dostaniemy już za ok 20 zł. Pamiętajmy jednak o stosowaniu się do zaleceń producenta, a w przypadku niedoborów cynku, które rzutują na stan zdrowia, o kontakt z lekarzem rodzinnym.